Mahler-jongen

De regen klettert op de vooruit, waar de ruitenwissers er zwiepend raad mee weten. Mijn dochter en ik luisteren onderweg naar radio vier. Op de zender, die vaste grond onder de voeten houdt met allerhande belspelletjes en kenniskwisjes, leest de presentator een whatsappbericht van een luisteraar voor. Een moeder vraagt een muziekstuk aan voor haar elfjarige zoon. Nu de vakantie is afgelopen heeft ze hem opgedragen zijn kamer op te ruimen. Of het radioprogramma iets uit Mahlers eerste symfonie kan draaien; zijn lievelingsmuziek zou het klusje een stuk aangenamer maken. Dat kan. Wij luisteren enige tijd zwijgend naar Mahler. Dan zegt mijn dochter: ‘Wel zielig, als je elf bent, en dit is je lievelingsmuziek.’ Voor het stoplicht dat maar niet op groen wil springen, laat ik haar opmerking in mij neerzakken. ‘Hoezo?’ vraag ik.
De muziek en de Mahler-jongen roepen herinneringen bij mij op aan een zwoele zomernacht eind jaren zeventig. Op mijn rug liggend in de tuin van mijn ouders staarde ik omhoog  naar de flonkerende sterren in de zwarte kosmos. Door de openstaande tuindeuren klonk van de grammofoon Mahlers Vijfde Symfonie. Het Adagietto kroop langs de boomtoppen omhoog, vulde mijn puberale gemoed en waaierde uit, zo leek het, over het hele uitspansel. Dit was mijn lievelingsmuziek, wist ik.
‘Hoezo?’ ‘Nou, je kan met deze muziek toch moeilijk als elfjarige jongen tegen je vrienden zeggen, moet je dit horen, dit is mijn lievelingsmuziek, dan sta je echt voor…’ legt mijn dochter uit. Dan springt het licht op groen. Was ík zielig, toen, vraag ik mij af terwijl ik gas geef. Nee, ik dacht van niet, maar of ik mijn vrienden erover vertelde…

Verschenen in deKlank november 2015

Leave a Reply

