Hart

Nee, eigenlijk had ze geen zin om naar New York te verhuizen, vertelde ze, maar ze moest gaan, de liefde achterna. Haar geliefde was al vertrokken, ook hij ging iets achterna – uitdaging, carrière, avontuur… Terwijl iedereen in zonniger oorden vakantie vierde, trokken wij stukken kliklaminaat uit haar vloer; Marktplaats, wat zij niet meer nodig had, kon ik gebruiken. Het was een laatste stap, haar appartement was al leeg, nu alleen die vloer nog. Vaste grond onder de voeten had ze toch niet meer. Over een week zou ze vliegen.

Ook hier was het warm. Op de bovenste etage van de torenflat waar ze zes jaar met hem had gewoond, pauzeerden we even. We keken van de groeiende stapel vloerdelen in de gang naar het uitzinnige vergezicht buiten. ‘Ja, vanaf hier kan je heel Eindhoven zien’, zei ze terwijl ze een glas water voor me op de vensterbank zette. Ze kwamen allebei uit de miljoenenstad Bombay, maar hier op het TU-terrein waren ze elkaar tegen het lijf gelopen en raakten hun levens vervlochten. ‘Wij studeerden technische bouwkunde, vandaar’. Haar inktzwarte ogen keken dof, haar interesse voor techniek had ze ergens onderweg verloren. ‘En’, vroeg ze, ‘wat doe jij?’

‘Ik ben musicus, violist bij een groot orkest, philharmonie zuidnederland’, antwoordde ik en ik dacht aan verre vergezichten, vliegreizen, haar stad New York. Toen dacht ik aan den Bosch, Tilburg, Heerlen en Sittard. En aan de orkestbus. ‘Kijk daar ligt het Muziekgebouw’, zei ik naar beneden wijzend. Het Muziekgebouw en philharmonie zuidnederland kende ze niet, maar haar ogen lichtten even op. ’Violist…’ zei ze, terwijl ze zich bukte naar het volgende vloerdeel. ‘Jouw werk is met je hart’. Volgende week zou ze vliegen.

Verschenen in deKlank van november 2016

Leave a Reply

